מיגרנה היא אחד מסוגי כאבי הראש השכיחים ביותר באוכלוסייה ואולם, חשוב להדגיש כי מיגרנה אינה כאב ראש רגיל ושגרתי שהינו מהתלונות השכיחות ביותר במרפאת רופא המשפחה והנוירולוג. רבים מהמטופלים אינם מזהים את כאב הראש שלהם כהתקף מיגרנה וכן רבים מהסובלים ממיגרנה טועים לחשוב כי הם סובלים מכאב ראש רגיל. קיימת חשיבות עליונה בלזהות ולאבחן היטב את סוג כאב הראש מכיון שהטיפולים הקיימים כיום מותאמים לסוגי כאב הראש השונים ויעילותם בהתאם.

את כאבי הראש ניתן לחלק לראשוני ומשני:

כאב ראש ראשוני הינו סוג  של כאב ראש שאינו קשור למחלות או פגיעות אחרות. רוב כאבי הראש באוכלוסיה הינם כאב ראש ראשוניים.  כאב ראש משני הינו סוג של כאב ראש המופיע כתוצאה ממחלה סיסטמית בגוף או מחלה מוחית, פגיעה / נזק מוחי ( גידול, דלקת מוחית, אבצס מוחי, דימום מוחי, לחץ מהצואר, פגיעה בעיניים, סינוסים וכו' ).  כאב ראש משני הינו שכיח הרבה פחות מהראשוני אך  כאשר ישנו חשד לסוג זה של כאב ראש ( דגלים אדומים ) חשוב לבצע ברור לצורך אבחון וטיפול מהירים.

מיגרנה

מיגרנה היא אחד מכאבי הראש השכיחים,כ 12-15% מהאוכלוסיה סובלים ממיגרנה. כאב ראש של מיגרנה מתאפיין ב:

1. כאב ראש הנמשך 4-72 שעות, כשאינו מטופל או כשהטיפול כושל.
  2. לפחות שניים מן המאפיינים הבאים: כאב פועם; מופיע בצד אחד של הראש; בעוצמה בינונית עד קשה, המגבילה את הפעילות היומית; מתגבר בעת פעילות גופנית.
  3. לפחות אחד מן המאפיינים הבאים: בחילה או הקאה; רתיעה מאור או מרעש.

חלק מהלוקים בהתקף מיגרנה, יסבלו מ " אאורה" של מיגרנה שהינה הפרעה מקדימה לכאב הראש, בד"כ הפרעה בראייה המאופיינת בהבזקי אור, זיגזגים, ריצודים , הפרעה בשדה הראייה, אך יתכנו גם תסמינים נוירולוגים כגון הפרעה בדיבור, בתחושה בגפיים, בלבול וכו'. הפרעה מקדימה זו נמשכת בד"כ עד כשעה וחולפת ללא להותיר נזק ולאחריה מופיע כאב הראש.

התקף מיגרנה מתפתח באופן הדרגתי, מכאב בעל עוצמה פחותה ומגיע לשיאו תוך כחצי שעה עד מספר שעות, ומערב בדרך כלל צד אחד של הראש. הכאב בד"כ  "פועם" או "הולם" .

הטיפול במיגרנה מכוון להן לטיפול בהתקף עצמו הן למניעה של הופעת ההתקפים במידה ותדירותם גבוהה וכאשר מדובר במיגרנה כרונית.

הטיפול בהתקף מיגרנה, מעבר לטיפול ע"י משככי כאב שבמטופלים מסוימים יכולים להביא להקלה בכאב, כולל קבוצה של תרופות שנועדה לטפל ספציפית  בהתקף החד של המיגרנה ע"י טיפול ממוקד במנגנון של מניעת התרחבות כלי הדם המוחיים וכך מונעת את התפתחות ההתקף. קבוצה זו שנקראת טריפטנים, כוללת 5 תרופות ( ריזלט, רילרט, זומיג, אימיטרקס ונרמיג )

את התרופות הללו יש לטול מייד עם הופעת כאב ראש על מנת להתערב ככל שיותר מוקדם במנגנון התפתחות הכאב ולבלום אותו בעודו בעיבו. תרופות אלו משפרות באופן ניכר את איכות חייהם של חולי המיגרנה ע"י הפחתה ניכרת של משך ועוצמת הכאב.

עם זאת במקרים של כאבים תכופים או כאשר ההתקפים עמידים לטיפולים תרופתיים ואחרים, יש מקום לנסות טיפול מונע.

ראשית יש לבדוק האם קיים "טריגר" לכאבי ראש שניתן להמנע ממנו ( תזונה, שינה, חשיפה למזג אויר מסויים, לחץ, מתח, מצב נפשי, מאמץ וכו' ) ואולי כך למנוע את הופעת ההתקפים.

ניתן לנסות טיפול מונע טבעי ( דיקור סיני, רפלקסולוגיה, שיאצו, רייקי וכו' ) שיכול לעזור במניעת כאבי המיגרנה

במידה ואין אפשרות לטפל בגורם לכאב הראש והתקפי המיגרנה עמידים לטיפול בטריפטנים , יש לנסות טיפול תרופתי מונע.

קיימים סוגים שונים של טיפול תרופתי מונע ( דרלין, דפלפט, אלטרולט / אלטרול, טופמקס וכו' )

טיפול ב CGRP Antagonists :

רק לאחרונה אושרו לשימוש בארץ 3 תרופות חדשות  ממשפחה חדשה של תרופות למניעת מיגרנה  (CGRP Antagonist ) . תרופות אלו שבהן ניתן להשתמש הן בהתקפי מיגרנה בודדים והן במיגרנה כרונית ניתנות בזריקה אחת פעם בחודש ונראות מבטיחות ויכולות להביא לעידן חדש ומבטיח בטיפול במיגרנה.

טיפול ב BOTOX :

טיפול נוסף שניתן במצבים של מיגרנה כרונית ( מעל 8 התקפים בחודש או 15 ימים של כאב ראש בחודש ) הינו טיפול בהזרקת בוטולינום טוקסין. טיפול זה שמוכר כטיפול באינדיקציות אסטטיות, הינו טיפול יעיל גם במצבים נוירולוגים כמו במיגרנה, ספסטיות, דיסטוניות וכו'.

הטיפול עם בוטוקס למיגרנה הינו טיפול בטוח וכולל הזרקה ל 31 נקודות על פני שרירי הקרקפת, צואר וכתפיים.

כאש ראש "לוחץ"

כאב ראש "לוחץ" (tension headache) הינו כאב ראש השכיח אף יותר ממיגרנה. כאב ראש זה נגרם ככל הנראה ממתח בשרירי הקרקפת. הכאב הוא לרוב קבוע בעוצמתו, לא ממוקם בצד מסויים, דו- צדדי, לרוב לוחץ, ואינו מלווה בהפרעות אחרות כמו: הקאות או הפרעות ראייה.

כאב זה מופיע בשתי צורות: ההתקפי והכרוני, כאשר בסוג הראשון הכאב נמשך מספר שעות עד ימים ובשני- הכאב קבוע ומתמשך באופן יומיומי. לעיתים כאב ראש מסוג זה מופיע גם אצל חולי עם מיגרנה ואז מדובר על כאב ראש מעורב.

כאב זה ניתן לטיפול במגוון תרופות, הן לצורך מניעה והן לצורך טיפול בכאב עצמו. חשוב להדגיש, כי שימוש ממושך בתרופות נוגדות כאב שכיחות, כגון: אקמול, אופטלגין, אספירין וכו', עלול בעצמו לגרום לכאב ראש.

ברם, במקרים אלה, נוצר לעיתים "מעגל סגור" שבו החולה נוטל תרופות לצורך שיכוך כאביו וגורם בעצם נטילתן לכאב נוסף, עובדה המובילה אותו לנטילת משככי כאבים נוספים ובמינון גבוה יותר. במקרים אלה, הטיפול הוא "שבירת" המעגל, ע"י הפסקת נטילת משככי הכאבים והחלפתן בתרופות מסוג אחר.

כאב ראש מקבצי

זהו אחד מסוגי כאב הראש הקשים ביותר מבחינת עוצמתו ומשכו
מדובר בכאב ראש התקפי, פחות שכיח ממיגרנה, תוקף בעיקר גברים באמצע חייהם

הכאב לרוב חד צדדי וממוקם סביב העין המצח והרקה, הכאב בדרך כלל בעל אופי פועם ובעוצמה חזקה, יותר ממיגרנה. כמעט תמיד העין בצד הכואב דומעת, מגורה ואדומה והאף גדוש ומפריש נזלת.

התקפים של כאב ראש מקבצי מופיעים במקבץ למשך מס' שבועות / חודשים, יומיומיים, בד"כ בשעה מסויימת במהלך היום , לעיתים מס' פעמים ביום ולמשך 30-180 דקות

עם העלמות כאב הראש בתום תקופת המקבץ, החולה יכול להיות חופשי מהתקפים במשך כשנה או יותר.

גם בסוג זה של כאב ראש ניתן לטפל במשככי כאב חזקים / תרופות למיגרנה / טיפולים מונעים.

על מנת לאבחן את כאבי הראש  ולטפל בהם יש צורך בבדיקה נוירולוגית ע"י נוירולוג שיבצע הערכה, יקבע אם קיים צורך בהדמייה מוחית או בדיקת עזר אחרת ויחליט על הטיפול הטוב ביותר לפי סוג כאב הראש.