כאב ראש הינו אחד מסוגי הכאב הנפוצים ביותר והתלונה מהשכיחות ביותר במרפאת רופא המשפחה והנוירולוג.
כאב ראש יכול להופיע כתופעה קצרה וחד פעמית, לעיתים רחוקות אך יכול גם להיות תופעה ממושכת ו/או חוזרת ולגרום לסבל ולפגיעה באיכות החיים.
חלק מהסובלים מכאב ראש סבורים שיש לחיות עם הכאב מאחר שממילא "אין מה לעשות" ואינם פונים לאבחון ולטיפול וישנם אחרים שמפתחים במוחם "סרטים" וחוששים מאוד מכאב הראש ומהשלכותיו.

כאב ראש תוקף נשים,גברים וילדים כאחד ויכול להופיע בצורות שונות עם מאפיינים, עוצמות, משכים שונים ועם תופעות נלוות מגוונות בהתאם לסוג כאב הראש

יש להבחין בין שתי קבוצות עיקריות של כאב ראש:

א. כאב ראש ראשוני – סוג זה של כאב ראש אינו קשור למחלות או פגיעות אחרות. רוב כאבי הראש באוכלוסיה הינם כאב ראש ראשוניים.
ב. כאב ראש משני – סוג זה של כאב ראש מופיע כתוצאה ממחלה סיסטמית בגוף או מחלה מוחית, פגיעה / נזק מוחי. כאב ראש משני הינו שכיח הרבה פחות מהראשוני אך כאשר ישנו חשד לסוג זה של כאב ראש ( דגלים אדומים ) , חשוב לבצע ברור בהקדם האפשרי לצורך אבחון וטיפול מהירים.

כאב ראש יכול להיות הסימן הראשון של מצבים כגון: גידולים מוחיים, מחלות כלי הדם המוחיים, דלקות, הרחבת חדרי המוח המכילים נוזל, מחלות באיזור הצוואר, העיניים, האוזניים ומערות הפנים ועוד. חלק גדול מהמצבים הנ"ל ניתנים לטיפול בגילוי מוקדם. לכן חשוב לפנות לרופא בכל מקרה של כאב ראש חדש.

כאבי הראש הראשוניים הנפוצים הם:

א. מיגרנה ( Migraine )

ב. כאב ראש תעוקתי ( Tension type headache)

ג. כאב ראש מקבצי ( Cluster Headache )

ד. כאבים מסוגים אחרים, לדוגמא: כאב ראש הבא בסמוך, לאחר או תוך כדי מאמץ, חשיפה לקור,יחסי מין, שיעול ועוד.

מיגרנה

מיגרנה הוא אחד מכאבי הראש השכיחים בקבוצה זו, שללא ספק גורם סבל ניכר ללוקים בו.

כאב ראש של מיגרנה מתאפיין ב:
א. כאב ראש הנמשך 4-72 שעות, כשאינו מטופל או כשהטיפול כושל.

ב. לפחות שניים מן המאפיינים הבאים: כאב פועם; מופיע בצד אחד של הראש; בעוצמה בינונית עד קשה, המגבילה את הפעילות היומית; מתגבר בעת פעילות גופנית.

ג. לפחות אחד מן המאפיינים הבאים: בחילה או הקאה; רתיעה מאור או מרעש.

כ 10-15% מן הסובלים ממיגרנה חווים סימנים מקדימים לכאב הראש, המאופיינים בהפרעות ראייה, כגון: אורות בוהקים, איזורים חשוכים בשדה הראייה, קווי זיגזג ועוד.

התקף מיגרנה מתפתח באופן הדרגתי, מכאב בעל עוצמה פחותה ומגיע לשיאו תוך כחצי שעה עד מספר שעות, ומערב בדרך כלל צד אחד של הראש. הכאב בד"כ "פועם" או "הולם" , כמו "פטישים ".

טיפול

הטיפול במיגרנה מכוון לשני מישורים: האחד- טיפול בהתקף עצמו והשני- טיפול מניעתי.

סוגי הטיפול ובחירת התרופות תלויים בעוצמת הכאבים ובתכיפות ההתקפים.

במקרים בהם הכאבים מופיעים בתדירות "נסבלת", ניתן להסתפק בטיפול בהתקף עצמו.

מעבר למשככי כאב מוכרים שבמטופלים מסויימים יכולים להביא להקלה בכאב, קיימתקבוצה של תרופות שנועדה לטיפול בהתקף החד של המיגרנה.

קבוצה זו היא קבוצת הטריפטנים, שכוללת 4 תרופות שעובדות במנגנון של מניעת התרחבות כלי הדם המוחיים וכך מונעת את התפתחות ההתקף.

את התרופות הללו יש לטול מייד עם הופעת כאב ראש על מנת להתערב במנגנון התפתחות הכאב ולבלום אותו.

תרופות אלו משפרות באופן ניכר את איכות חייהם של חולי המיגרנה.

עם זאת במקרים של כאבים תכופים או כאשר ההתקפים עמידים לטיפולים תרופתיים ואחרים, יש מקום לנסות טיפול מונע.

ראשית יש לבדוק האם קיים "טריגר" לכאבי ראש שניתן להמנע ממנו ( תזונה, שינה, חשיפה למזג אויר מסויים, לחץ, מתח, מצב נפשי, מאמץ וכו' ) ואולי כך למנוע את הופעת ההתקפים.

ניתן לנסות טיפול מונע טבעי ( דיקור סיני, רפלקסולוגיה, שיאצו, רייקי וכו' ) שיכול לעזור במניעת כאבי המיגרנה

במידה ואין אפשרות לטפל בגורם לכאב הראש , יש לנסות טיפול תרופתי מונע.

קיימים סוגים שונים של טיפול תרופתי מונע ( דרלין, דפלפט, אלטרולט / אלטרול, טופמקס וכו' )

רק לאחרונה אושרו לשימוש בארה"ב 3 תרופות ממשפחה חדשה של תרופות למניעת מיגרנה

תרופות אלו שעומדות והיות מאושרות ומשווקות גם בארץ בקרוב מאוד, נראות מבטיחות ויכולות

להביא תועלת רבה לסובלים ממיגרנה.

כאב ראש "לוחץ"

כאב ראש "לוחץ" (tension headache) הינו כאב ראש השכיח אף יותר ממיגרנה. כאב ראש זה נגרם ככל הנראה ממתח בשרירי הקרקפת. הכאב הוא לרוב קבוע בעוצמתו, לא ממוקם בצד מסויים, דו- צדדי, לרוב לוחץ, ואינו מלווה בהפרעות אחרות כמו: הקאות או הפרעות ראייה.
כאב זה מופיע בשתי צורות: ההתקפי והכרוני, כאשר בסוג הראשון הכאב נמשך מספר שעות עד ימים ובשני- הכאב קבוע ומתמשך באופן יומיומי. לעיתים כאב ראש מסוג זה מופיע גם אצל חולי עם מיגרנה ואז מדובר על כאב ראש מעורב.

כאב זה ניתן לטיפול במגוון תרופות, הן לצורך מניעה והן לצורך טיפול בכאב עצמו. חשוב להדגיש, כי שימוש ממושך בתרופות נוגדות כאב שכיחות, כגון: אקמול, אופטלגין, אספירין וכו', עלול בעצמו לגרום לכאב ראש.

ברם, במקרים אלה, נוצר לעיתים "מעגל סגור" שבו החולה נוטל תרופות לצורך שיכוך כאביו וגורם בעצם נטילתן לכאב נוסף, עובדה המובילה אותו לנטילת משככי כאבים נוספים ובמינון גבוה יותר. במקרים אלה, הטיפול הוא "שבירת" המעגל, ע"י הפסקת נטילת משככי הכאבים והחלפתן בתרופות מסוג אחר.

כאב ראש מקבצי

זהו אחד מסוגי כאב הראש הקשים ביותר מבחינת עוצמתו ומשכו.
מדובר בכאב ראש התקפי, פחות שכיח ממיגרנה, אשר תוקף בעיקר גברים באמצע חייהם.
הכאב לרוב חד צדדי וממוקם סביב העין המצח והרקה, הכאב בדרך כלל בעל אופי פועם ובעוצמה חזקה, יותר ממיגרנה. כמעט תמיד העין בצד הכואב דומעת, מגורה ואדומה והאף גדוש ומפריש נזלת.

התקפים של כאב ראש מקבצי מופיעים במקבץ למשך מס' שבועות / חודשים, יומיומיים, בד"כ בשעה מסויימת במהלך היום , לעיתים מס' פעמים ביום ולמשך 30-180 דקות.
עם העלמות כאב הראש בתום תקופת המקבץ, החולה יכול להיות חופשי מהתקפים במשך כשנה או יותר.

גם בסוג זה של כאב ראש ניתן לטפל במשככי כאב חזקים / תרופות למיגרנה / טיפולים מונעים.

על מנת לאבחן את כאבי הראש ולטפל בהם יש צורך בבדיקה נוירולוגית ע"י נוירולוג שיבצע הערכה, יקבע אם קיים צורך בהדמייה מוחית או בדיקת עזר אחרת ויחליט על הטיפול הטוב ביותר לפי סוג כאב הראש.